Cink (Zn) je metal

Zastupljen je u zemljinoj kori u količini od 75 ppm u obliku minerala – uglavnom ZnS, ZnO i smitsonita.Metalni cink je bleštavo beo, krhak metal. Na vazduhu podleže oksidaciji slično aluminijumu, ali ga sloj oksida štiti od dalje korozije. Cink je vrlo reaktivan, kako u kiseloj, tako i u baznoj sredini.

Primena:

Od mnogih primena cinka, izdvajamo sledeće:

  • Prevlačenje lima u cilju zaštite od korozije

Kao sastojak mnogih legura, posebno sa bakrom

Cinkovanje

 

 Hladno Cinkovanje

 

Tretman hladnog cinkovanja se dobija potapanjem komada u kade za ispiranje, odmašćivanje i dekapiranje, a potom u kade koje sadrže cinkove soli i cinkove anode koje se procesom elektrolize razgradjuju i nanose na metal.

Hladni tretman omogućava da se cinkuju i vrlo tanki limovi a da se ne deformišu, ili limovi koji imaju otvore malih dimenzija bez rizika da se oni zatvore prilikom potapanja u rastvor.

U cilju poboljšanja izgleda, vrši se još jedan dodatni tretman plave, žute ili crne pasivacije koja daje tretiranim površinama različitu boju.

Toplo Cinkovanje

Toplo cinkovanje koristi se preko 150 godina. Teoretske osnove postavio je hemičar PJ Malouin 1742, od kada nije bilo značajnih izmene tehnologije, što je omogućilo da se pod tehnički stabilnim uslovima izvrše brojna posmatranja i istraživanja kvaliteta i trajnosti sloja cinka nanetog na gvožđe. Ovo je najstariji postupak antikorozivne zaštite.

U poređenju sa drugim postupcima obezbeđuje najduži životni vek antikorozivne zaštite nanete na čelik. Zaštitni sloj koji se dobija toplim cinkovanjem može da izdrži 70 godina u seoskoj sredini i 20-30 godina u gradskoj sredini, što zavisi od nivoa zagađenja.

Smanjena brzina korozije. U dodiru sa vazduhom zaštitni sloj cinka korodira brzinom od 0,1-7 m/godina, zavisno od agresivnosti sredine, dok kod nezaštićenog čelika brzina oksidacije može biti cca 1,5-200m/godina. Životni vek sloja cinka je između 400 i 100 godina.  U dodiru sa nezagađenom atmosferom, vlažnosti približno 70%, cink korodira smanjenom brzinom, a ova prednost se zadržava i u neventiliranoj, agresivnoj atmosferi u kojoj se oslobađaju gasovi.

 

Ostavite Komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.